mandag den 11. marts 2013

Badeværelses-hækleri

Man skulle tro at jeg var gået helt i stå, men næh nej! Jeg har såmænd bare besluttet at bruge lidt mere af min tid sammen med min bedre halvdel, i stedet for altid at være dybt begravet i garn, så snart ungerne er puttet i seng..! Kreativitet og kærlighed i en god og mere afbalanceret mix. Bum!

At skabe noget, gøre en idé til handling og se noget fint blive til mellem hænder, nåle, pinde og garnnøgler.. Det gør mig glad!
Denne gang blev det til en fin ny uro til puslehjørnet i badeværelset - og små matchende kurve!

Jeg har brugt bomuldsgarn, pladevat (til fyld i boldene - andet kan også sagtens bruges!), trækugler (kan købes i Søstrene Grene), vokset bomuldssnor og sugerør.
De hæklede bolde kan du finde opskrift på på Søstrenes hjemmeside. De er i 4 forskellige størrelser. Jeg har brugt "Mini" og "5 cm". 
Trekanten i toppen af uroen er lavet af sugerør, hvor jeg ganske enkelt har ført en snor gennem rørene og bundet en knude, som jeg så har bakset ind i røret, så man ikke kan se den. 

Kurvene er hæklet med dobbeltgarn for at få den melerede effekt, og så bliver de også gode og kraftige når man hækler dem med nål 4 (afhængig af hvor stramt/løst man hækler, selvfølgelig!)
Det er så nemt at hækle kurve, og man kan bruge dem til 1000 ting!
Her er en DIY, som burde passe til al slags garn, alle størrelser og kvaliteter (Ret mig hvis jeg tager fejl!!).


DIY:
Du starter i midten af bunden:
2 lm, 6 fm i den første lm
1 omg: 2 fm i hver m (=12 m)
2. omg: 2 fm i hver 2. m (=18 m)
3. omg: 2 fm i hver 3. m (=24 m)
osv... indtil du har en bund i den ønskede størrelse.
Du kan med fordel "skubbe" udtagningerne, så de ikke ligger lige ovenover hinanden. Det gør den mere rund.
Herefter hækler du 3 omg uden udtagninger
Næste omg: Tag X m ind jævnt fordelt hele vejen rundt ved at hækle 2 fm sm. (X=antal m delt med 10, fx hvis du har 50 m rundt, skal du tage 5 ind)
Fortsæt op indtil du synes din kurv er høj nok. Lav evt nok til et ombuk.












1 kommentar: