torsdag den 24. januar 2013

En anelse morfar-strik til E..

Brrr... jeg går og fryser hele tiden! Og så får jeg behov for at pakke mine unger ind i uld og mange lag.. Projektion?
Nå, men jeg fik lige turbostrikket denne vest til Elliot. Jeg synes den er blevet så fin! Og lidt grov og maskulin. Og så ser den meget hjemmestrikket ud på den fede måde :)
Den er lavet lidt på gefühl (Og er derfor heller ikke helt god i halsen), men med et billede fra en strikkebog på nethinden.
Billederne er fanget midt i morgen-tv mens vi venter på far - derfor det lidt udtryksløse barn!


På opfordring, vil jeg blive lidt bedre til at lave DIY's og fortælle hvordan jeg laver mine ting, så her kommer en opskrift på morfarvesten:

DIY:
Jeg har brugt noget garn, som jeg har fundet i en genbrug, så derfor aner jeg ikke hvad det er for noget! Du må lave strikkeprøve og måle dig frem. Men jeg har strikket på p. 5, og vesten er ca str. 98.

Vesten strikkes i et langt stykke med start foran forneden og slut bagpå for neden. Syes sammen i siderne.

Slå 51 m op (eller andet antal deleligt med 4 (=48) + 3 (=51)
Strik falsk patent sådan:
1. p: *3r, 1vr, 3r, 1vr* (gentag *-*) slut med 3r
2. p: 1 r, 1vr, *3r, 1vr, 3r, 1vr* (gentag *-*) slut med 1r
Gentag p. 1+2+1+2...
(Hele vesten strikkes i falsk patent, så bare fortsæt mønstret selvom der bliver lukket af undervejs)

Når arbejdet måler 27 skal det deles:
Strik 25 m og sæt de sidste 26 på maskeholder.
Strik nu de 25 m i 5 cm (i alt 32cm).
Luk 12 m af fra midten, og strik videre over de 13 ca 8 pinde.
Lad maskerne hvile på maskeholder.

Strik nu den anden del af forstykket:
Saml de 26 m fra maskeholder, luk den første af fra midten.
Strik de 25 m som før i ca 4 cm.
Knaphul: Fra midten, strik 3, luk 2 af, strik pinden ud. På næste p slår du 2 nye m op over hullet.
Når arbejdet måler 32 cm: luk 12 m af fra midten og strik 8 p over de sidste 13 m.

Saml arbejdet sådan: Strik 13 m, slå 25 m op, strik 13 m fra maskeholder.

Strik nu hele ryggen så det passer i længden med bagstykket.

Hæft ender, "fold" arbejdet på langs og sy sammen i siderne med usynlige sting på retsiden. Lad gerne ærmegabene være lidt store. Sy knap i overfor knaphullet.

Wupti!




Jeg har lavet veste i mange afskygninger, og de første jeg strikkede (da jeg var nybegynder!) var efter en opskrift, som ligende den her fra Farmorfabrikken. Når man lige får modellen ind under huden, kan den varieres med forskellige strukturer, garnkvaliteter, knaplukninger, farver, med hæklede kanter, osv.. Denne vest er blot et eksempel! Jeg er netop nu igang med en til Sylvester, som stort set er magen til den her på billederne, bare i finere garn og på tyndere pinde. Jeg skal nok give en mere præcis opskrift til den, når den er færdig, for dér har jeg styr på garnkvaliteten ;)



PS: Hvis der er nogen, der sidder og venter på en boble-sweater-update, så er den lige på trapperne! Trøjen er færdig og i brug (nøj, den er dejlig varm i den her kolde tid!), men jeg er ikke helt tilfreds med pasformen, så den skal lige vaskes og tumbles og krympes lidt (angstprovokerende!) før jeg gider tage billeder.. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar